Oman tietokoneen toiminta lukio-opinnoissa -kyselyn tuloksia sekä tietoa tuleville lukiolaisille uuden koneen hankinnasta

Huhtikuun lopussa lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoille tehtiin kysely koskien oman tietokoneen toimintaa lukio-opinnoissa. Alla kuvina kyselyn keskeisimmät tulokset, joista on varmasti kovasti hyötyä syksyllä 2017 opintojaan lukiossa aloittaville.

Konetta käytetään lähes joka oppitunnilla, koska esimerkiksi oppikirja voi olla digitaalisena. Monissa koulumme luokkatiloissa ei ole mahdollisuutta tietokoneen lataamiseen oppitunnin aikana.

Digikirjojen käyttömäärä tulee varmasti lisääntymään jatkossa. Miksi kuljettaa repussa tietokonetta ja paperikirjaa?

Koeviikolla kokeet tehdään monissa aineissa Abitti-kokeena, joka käynnistetään normaalilta usb-tikulta. Tietokoneessa täytyy siis olla normaalikokoinen usb-paikka Abitti-tikulle. Lisäksi tarvitaan paikka hiirelle. Koneessa tulee myös olla kuulokeliitäntä sekä Rj-45 -verkkojohtoliitäntäpaikka suoraan tai lisäsovittimella.

Kyselyn perusteella ongelmallisia malleja lukio-opintojen kannalta lukuvuoden 2016-2017 aikana ovat olleet Asus X555L, Acer Aspire E5, Apple Macbook A1706, Acer Aspire V, Asus E502S, HP SPECTRE 360, Asus Asus X555L ja  HP Pavilion 13.

Lukuvuoden 2016-2017 ykköset arvostavat siis kannettavassa tietokoneessa erityisesti seuraavia asioita

• hyvä akun kesto
  • nopeus (ssd kiintolevy, vähintään 8 Gt keskusmuistia, tehokas prosessori)
  • näytön laatu
  • kevyt ja pieni koko (huomaa ristiriita alla olevan osoitteen kohdan 1 kanssa)
  • liitännät (ainakin täytyy olla usb-paikat Abitti-tikulle, hiirelle, kuulokkeille sekä RJ-45 liitäntä, koska ylioppilaskoe tehdään langallisessa verkossa. Ohuissa koneissa puuttuu RJ-45-liitäntä ja saattaa puuttua normaalikokoiset usb-liitännät, jolloin on hankittava lisäksi ulkoinen sovitin)

Osoitteessa https://www.abitti.fi/fi/ohjeet/tietokoneen-hankinta/ on lisätietoja huomioitavista asioista tietokonetta hankkivalle. Erityisesti kohdat 2 ja 3 ovat tärkeitä. Kohdan 1 ohje vähintään 15 tuuman näytöstä on kuitenkin kovin kyseenalainen, koska lukiolainen joutuu kuljettamaan tietokonetta laukussa päivittäin.

Vanhakin tietokone käy. Uuden koneen saa jopa alle 300 euron hankintahinnalla, mutta se ei täytä opiskelijoiden arvostamia ominaisuuksia. Käyttöjärjestelmällä ei ole väliä onko se Windows vai Mac OS. Myöskään käyttöjärjestelmän versiolla ei olemerkitystä (esim. Windows 10 vai 7).